Menu
Naplánovat správně trasu tak, abychom využili maximální dojezd půjčeného elektrokola a nedostali se do situace, kdy vám, nebo jednomu ze skupiny dojde baterie a jen za cenu úplného vyčerpání se vracíte zpět. To jsou situace, které řeší téměř každý elektrocyklista. Zde jsou naše rady.
Pečlivě se seznamte s kapacitou baterií vypůjčených elektrokol. Délku a náročnost trasy určuje ta nejslabší baterie. V půjčovnách se objevují e-bike s kapacitou 300, 400 a 500 Whod. Stejně důležitým parametrem je hmotnost cyklistů. Seznamte se s tabulkou níže, která přibližně uvádí dojezd v různém terénu a při určité váze cyklisty u 500 Whod baterii.
Zpět k dojezdu elektrokola. Máme zde parametry, které neovlivníte. Vaši váhu, výškové převýšení, terén, který budete zdolávat, počasí, ve které se na cestu vydáte. Proto jasná odpověď v kilometrech je chybná a údaje přes 100 km bez jakéhokoliv komentáře velice amatérské. Existují orientační tabulky, které jsou často velmi optimistické.
Vždy plánujte trasu podle nejslabšího článku vaší skupiny. Do hry vstupuje váha cyklistů, jejich sportovní schopnosti a ochota ke sportovnímu výkonu. S nadsázkou řečeno - nejlepší kolo přidělte tomu nejslabšímu a nejtěžšímu necyklistovi, který bere vyjížďku jako odpočinek a místo našlapaných kilometrů se kochá krajinou. Právě ten využije nejvyšší hodnotu kapacity baterie, následně vysoký kroutící moment a přirozeně výkon na hranici 250 W.
Existují tabulky, které dojezd elektrokola zjednodušují. Daleko více vypovídající jsou tabulky, kde je vedle váhy a charakteru terénu uvedená další proměnná, a tou je samotné chování a schopnost cyklisty.
Váha cyklisty | Profil trasy - rovina | Kopcovitý terén | Výjezd na výškovou kótu |
---|---|---|---|
žena 50 kg | 70 km | 55 km | 35 km |
žena 60 kg | 65 km | 50 km | 32 km |
muž 70 kg | 70 km | 46 km | 30 km |
muž 80 kg | 60 km | 43 km | 25 km |
muž 90 kg | 50 km | 40 km | 22 km |
muž 100 kg | 45 km | 35 km | 20 km |
muž 110 kg | 40 km | 30 km | 18 km |
Váha cyklisty | Profil trasy - rovina | Kopcovitý terén | Výjezd na výškovou kótu |
---|---|---|---|
žena 50 kg | 100 km | 80 km | 44 km |
žena 60 kg | 90 km | 70 km | 40 km |
muž 70 kg | 110 km | 95 km | 50 km |
muž 80 kg | 100 km | 80 km | 45 km |
muž 90 kg | 95 km | 75 km | 40 km |
muž 100 kg | 87 km | 70 km | 36 km |
muž 110 kg | 75 km | 58 km | 32 km |
Poznámky: Uvedené hodnoty jsou orientační, na výsledný dojezd má vliv více činitelů. Silný protivítr vám zkrátí dojezd o 10-15%. Rovněž šotolinový povrch a naopak pěkný asfalt dojezd prodlužuje. Fatální dopad na dojezd má cestovní rychlost, kdy vám narůstá odpor vzduchu a tím vám mizí energie v baterii daleko rychleji.
Uvedeme zkušenost z naší praxe. U horského elektrokola v hodnotě přibližně 80 000 Kč s motorem o 80 Nm a 250 Wh výkonem, baterii 500 Wh je reálný dojezd v kopcovitém terénu o sumě převýšení 600 výškových metrů za normálního počasí okolo 80 km. K tomu je ale nutné dodat následující:
Na elektrokolech jedou manželé - muž s hmotností 90 kg, žena s 55 kg. Váha kola 21 kg.
Realitou je, že i když manželka věnovala šlapání méně energie a spíše cestou relaxovala, využívala více tahu elektromotoru a díky její nižší hmotnosti vydržela baterie stejný počet kilometrů jako u manžela, který naopak využíval pro jízdu především své síly a motor měl jako doplněk. Nutno podotknout, že se jedná o normální cestovní rychlost.
Klíčovým parametrem je tedy váš odevzdaný sportovní výkon. V tomto případě bychom si dovolili tvrdit, že díky elektrokolu manželský pár ujel 2x takovou vzdálenost než na normálním horském kole bez elektromoturu při stejném sportovním výkonu. Máme-li upřesnit osobní zkušenost, tak s 90kg váhou a výše popsanými parametry motoru a baterie se můžete úplně flákat v mírně kopcovitém terénu s dojezdem do 30 km. Při 80 km dojezdu si už dáte do trika. Při vyšším dojezdu už musíte část trasy šlapat za své a jen šetrně si nechat pomáhat motorem, což při váze elektrokola vyžaduje značný výkon určený již trénovaným cyklistům.
Osobně spatřuji pro tuto skupinu cyklistů největší výhodu v tom, že vaše hlava ví, že si může kdykoli pomoc. V reálu tak jdete často na hranici svých možností a jedete za své, než si pomůžete baterii. V těchto okamžicích si uvědomíte, jak důležitá je vaše hlava – jak často vzdáváte své síly, aniž jste skutečně fyzicky na doraz.
Jeden aspekt, který je zapotřebí zmínit. Cyklistika je oblíbený sport, kde vedle pobytu na čerstvém vzduchu a zážitku z procestování nepoznaných koutů je obrovským přínosem udržení fyzičky a své správné váhy. S přibývajícím věkem řada z nás bojuje s přebytečnými kily a řešení se nabízí. Právě pomoc elektromotoru nám umožní udržet tepovou frekvenci během jízdy na naší osobní aerobní frekvenci, kdy spalujeme tuk. Pokud nejsme na kole pravidelně, zpravidla nám tepová frekvence vyskočí nad aerobní hodnotu a jedeme tzv. na cukr. To nám sice zvedá fyzičku, ale neřeší odbourání tuku.
Parametr dojezdu, který jste schopni ovlivnit konkrétním nákupem elektrokola nejvíce, doslova zásadně závisí na baterii. Opomeňme váhu samotného elektrokola, která se u těch lepších pohybuje řádově kolem 20 kg a kde nějaký to kilo dolů, nebo nahoru vzhledem k vaší váze zásadně nerozhoduje.
Zásadním parametrem, který je automaticky všude uváděn, je počet watthodin tzv. Wh. Běžně nabízené 300 až 500 Wh se pochopitelně liší cenou. Čím vyšší číslo, tím větší kapacita baterie, což pro vás znamená onu potřebnou výdrž baterie. Rovněž tento parametr popisuje hodnota ampérhodina - Ahod. Tu , pokud vynásobíte jmenovitým napětím, které je zpravidla 36 Voltů, dostanete hodnotu kapacity ve Wh.
Příklad, kdy uváděné napětí je 36 V a jmenovitý proud 12 A/hod:
Tato baterie má výkon 36x12=432 Whod. Rozlišujme tedy parametry baterie – což vnímejte, jako u automobilu množství benzínu v nádrži. Motor nám pak se svým maximálním kroutícím momentem říká, jaký to má odšťuch, sílu. A to je zásadní informace o nabízeném motoru.
Důležité je ovládání motoru, respektivě navolení připomoci. Čím více poloh ovladače, tím si lépe nastavíte potřebnou přípomoc. Samozřejmě se motor chová identicky s autem. Čím rychleji jedete a méně šlapete do pedálů, tedy vezete se, tím vám rychleji mizí kapacita baterie, jako u auta benzín v nádrži a zkracuje se dojezd. Mluvíme- li o připomoci, je velice důležité umět nastavit správné zařazení.
Ptejte se, zda se vám na displeji ukáže nutnost přeřazení na vyšší, nebo nižší stupeň. Jsou displeje, které toto umějí. Významně to pak pomůže zvolit optimální režim a prodloužit si tak dojezd. Zásadní parametrem pro váš příjemný pocit z jízdy je systém vyhodnocení připomoci v závislosti na rychlosti, zařazeném stupni na přehazovačce a vaší silou, kterou působíte na pedál. Je to sofistikované zařízení. Pokud zvolíte levnější řešení, zásadně se to projeví na chování elektrokola. Zejména u silných motorů s vysokým kroutícím momentem. Naopak, u motorů v předním, nebo v zadním kole, není tento požadavek zásadní, protože jsou kroutící momenty nízké do 30 Nm.
Zajímá vás více? Napište nám. Láká vás dovolená na elektrokole, ale nechcete jej zatím pořizovat nastálo? Využijte možnost půjčovny elektrokol.
Petr Prade
majitel půjčovny elektrokol E-bike rental